Mitzpe Ramon, amazing place!!

25 oktober 2019 - Mitzpe Ramon, Israël

Ik ben op een geweldige plek!! Mét WiFi en tijd, dus ik kan best even een verhaaltje schrijven 😊 Vanmorgen werd ik wakker met hoofdpijn, dus rustig opgestart en rond elf uur met de auto vertrokken op weg naar het zuiden. Na 10 minuten weer teruggegaan naar ons appartement omdat ik ontdekte dat m’n buitenland internetbundel vandaag verlopen was. Logisch, na een maand 🤪 Maar ik dacht ‘Ik ga in m’n uppie naar de woestijn, dus ik moet wel internet hebben voor het geval er iets mis gaat. Je weet maar nooit, safety first’. Dus ik weer terug en met WiFi een nieuwe internetbundel voor een maand aangeschaft. Dat werkt perfect! 2000 mb voor €32,00 en ik had nog 500 mb over. Dan kun je dus gewoon appen midden in de woestijn 🤗

Gisteren dus een auto gehuurd zoals ik al schreef. En gisterenavond bedacht dat ik naar Mitzpe Ramon wilde vandaag. Omdat het 2,5 uur rijden is heb ik besloten om hier te blijven slapen. In het kader van ‘geen stress’ zeg maar. Ik ben dus op m’n gemak op weg gegaan, ben onderweg een aantal keer gestopt en was rond 15:15 uur op de plaats van bestemming. Ik wilde hierheen omdat ik gelezen had dat het een mooie plek is. Nou, dat is niets teveel gezegd! Het stadje ligt aan de Ramon-krater. Dat is de grootste erosiekrater ter wereld. Deze plaats wordt ook wel de ‘Grand Canyon’ van Israël genoemd. De krater is 37 km lang, op zijn breedst 10 km en de wanden zijn 200-300 meter hoog. Zeer indrukwekkend om te zien! Ik heb prachtige foto’s kunnen maken, maar toch is dat nooit wat je in het echt ziet qua diepte enz. Wat voel je je dan klein.
Ik heb me prima vermaakt, ben tot het donker op dezelfde plek gebleven. Kwam ook nog een mooie berggeit tegen, super!!
In het kader van de financiën had ik brood meegenomen, dus ik heb aan de rand van de krater m’n bammetjes met kaas zitten eten 😋 Puur genieten!

Ergens halverwege de autorit is de hoofdpijn spontaan verdwenen. De tonsillitis is ondertussen ook voor 90% verdwenen, dus dat gaat allemaal ook weer de goede kant op 🤗

Nu ben ik in een hippie-hostel aanbeland. Haha, geweldige plek! 5 minuten rijden bij de krater vandaan. Geboekt via Booking.com omdat ik niet ook weer terug wilde rijden op deze dag. Luister, je lacht je een kriek als je ziet waar ik vannacht slaap 😂😂 Eveneens in het kader van de financiën heb ik een budget slaapplaats geboekt. Veelal geboekt door backpackers en positieve beoordelingen. Ik dacht, ‘Ach waarom niet, laat ik eens gek doen. Voor 1 nachtje zal dat heus wel te doen zijn’. Nou, ik slaap vannacht dus voor het eerst van m’n leven in een tent ⛺️ Nu heb ik jaren geleden al eerder in de Negev woestijn geslapen, in een bedoeïenentent. Toen heb ik ook prima geslapen, en dat was zelfs met zo’n 20 anderen in één ruimte. Maar vannacht heb ik m’n privé tent!! Met 2 matrassen, 2 kussens en 2 dekens. En op de valreep ben ik zo slim geweest om vanuit het appartement een schoon laken, een dekbedovertrek  en een kussensloop mee te grissen. Al is het maar voor het idee, heerlijk! 😂 😂

Ik schrijf dit in de gemeenschappelijke ruimte, waar ook het diner en morgenochtend het ontbijt wordt verzorgd. Het ruikt heerlijk en er is volop leven in de brouwerij. Ondertussen is het bijna 21:00 uur hier en ik ben best wel moe. Toch weer een dag met veel indrukken. Morgenochtend schuif ik aan bij het ontbijt, alles is vegetarisch 🌱 hier. Vanavond rook het zo lekker dat ik alle vertrouwen heb in het ontbijt! Ik heb geen strak omlijnd plan voor morgen. Na het ontbijt wil ik een eindje langs de krater gaan rijden en gewoon zien wat ik tegenkom. En ergens in de loop van de dag weer richting Jeruzalem rijden. Zondag gewoon weer vroeg werken, dus ik kan niet al te laat thuis arriveren.

Ik ga m’n tent eens opzoeken 😃 😴

Bai!!