Poging 2...

31 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Inmiddels is het 12:15 pm en ik ga proberen mn verhaal opnieuw te vertellen.... Tijd zat 😉

Het is hier nu 11:00 am en ik ben al vier uur in het Hadassa Medical Center voor baby Tamar. Begin oktober lag ze ook in het ziekenhuis en was ik hier een nacht. Tussendoor is ze wel thuis geweest bij Aleh, maar nu ligt ze alweer 10 dagen in het ziekenhuis met een longontsteking en een bacterie in haar urine. Zojuist hebben de artsen besloten dat ze in ieder geval nog 4 dagen antibiotica moet krijgen. Echt super zielig! Het is vandaag tot 14:00 uur mijn taak om haar in de gaten te houden. als ze erg veel slijm in haar mond heeft kan ik dat met een soort spateltje weghalen. En af en toe komt er een verpleegkundige langs voor medicijnen of controle, maar verder gebeurt er niet zo zoveel. Krijg zojuist koffie aangeboden, dus op zich is het hier wel vol te houden 😃

Vanmorgen was het dus vroeg dag aangezien ik de bus van 6:10 moest halen om om 7:00 hier te kunnen zijn.

Oké, dit verhaal was vééél langer maar het is verdwenen... Poging 2 wordt gestart...

Goed, het is dus gelukt om hier zo vroeg al te zijn! En omdat er niet zoveel gebeurt heb ik alle tijd om een verhaal te schrijven... Nu zelfs voor de tweede keer.. Vanaf nu kopieer ik af en toe alles wat ik getypt heb 😉

Afgelopen weekend ben ik dus naar het zuiden geweest, wat een prachtige trip was! Zeer de moeite waard, veel gereden wel, veel indrukken! Vrijdag en zaterdag dus gereisd en dan mis je toch wel je rustdag. Daarom zondagmiddag en avond maar enigszins zondag gehouden. Deze week ben ik een paar keer meteen vanuit Aleh naar huis gegaan. Dat is heerlijk, meestal is er dan niemand thuis en heb ik dus een aantal uur het appartement voor mezelf. Daar kan ik dan ook wel erg van genieten. Het is echt wel gezellig met elkaar, maar soms is het ook gewoon fijn om alleen te zijn! Dat ben ik toch gewend hĂ© 😊

Nou, m’n reisje naar het zuiden is dus prima verlopen! Maar speciaal voor Monica moet ik toch even een negatieve ervaring delen, anders doe ik m’n geloofwaardigheid te niet đŸ€ȘđŸ€Ł Vrijdagmiddag had ik bijna de plaats van bestemming bereikt en m’n tank had ik al half leeg gereden. Dus ik dacht ‘OkĂ©, laat ik ‘m vandaag nog maar even volgooien want ik weet niet wat ik morgen ga doen en hoeveel tankstations ik tegenkom in de woestijn’. Tankstation gevonden, maar ik snapte niet hoe ik moest tanken omdat ik op de pomp geen taal kon kiezen en ik geen Ivriet kan lezen... Dus ik naar de benzinepompmeneer en uitgelegd wat het probleem was. Nou, hij wilde me wel helpen met m’n creditcard! Ik helemaal blij ‘ Tov, wat zijn de mensen hier toch aardig!’ Goed, de meneer toetste van alles in op de pomp en ik kon tanken. Tank volgegooid, foto gemaakt van het eindresultaat voor het geval dat en vervolgens met het veilige gevoel van een volle tank op naar de Ramon kloof! Na een heerlijke middag en avond lag ik ‘s avonds helemaal relaxed in m’n tentje. Totdat ik bedacht om m’n creditcard app even te checken om te kijken wat die benzine me gekost had. Volgens de bon was dat 106 shekel, dus zo’n €28,00. Nou, de app geopend en meteen werd ik iets minder relaxed 😬 Er was namelijk een bedrag van ruim €118,00 gereserveerd...., 450 shekel! Serieus!!! Heeft die aardige benzinepompmeneer me nou opgelicht en 450 shekel ingetoetst...??!! đŸ˜± Ai ai, ik was spontaan nog blijer dat ik een budgetovernachting had geboekt, anders was het wel een heel duur nachtje weg geweest... Maar goed, ik heb er gelukkig niet wakker van gelegen, het is tenslotte maar geld. Maar ik dacht wel meteen ‘OkĂ©, als ik morgenochtend langs hetzelfde benzinestation kom ga ik wel even die 330 shekel terughalen đŸ’ȘđŸ»đŸ€”â€™ . Zaterdagochtend relaxed opgestart na een heerlijk nacht slaap in de tent. Ik werd alleen met een half gebroken rug wakker van de harde grond en toen wist ik weer waarom ik een bed prefereer en waarom ik had bedacht dat 1 nacht in een tent wel genoeg zou zijn 😉 Trouwens, ik heb weinig last van m’n rug hier!! Van de week wel een extra matras op m’n bed gelegd omdat ik de planken voelde en er een ongebruikt matras achter m’n bed stond đŸ€Ł, maar eigenlijk gaat het prima! Ik beweeg ook superveel. Als ik een gewone ochtend werk bij Aleh, zeg maar van 08:00-13:00 uur, dan heb ik m’n 10.000 stappen al ruimschoots gehaald! Zo zie je maar weer dat zittend werk echt funest is, in mijn geval in ieder geval wel. Misschien toch maar ander werk zoeken dan đŸ€ŁđŸ€Ł Maar goed, ik dwaal af...

Zaterdag ben ik eerst verder naar het zuiden gereden, helemaal de kloof door. Was echt prachtig! Aan het einde van de middag werd er slecht weer verwacht en ik was al wel gewaarschuwd dat ik bij de eerste regen meteen de kloof moest verlaten. Dan is het daar namelijk echt gevaarlijk; wegen worden afgesloten, wadi’s (kloven) worden rivieren met sterke stromingen en ieder jaar komen er wel toeristen om het leven die niet op tijd weg hebben kunnen komen. De lucht werd steeds donkerder en eerlijk gezegd werd ik er wel wat zenuwachtig van. Maar ik was voor de regen uit de kloof en ben helemaal via de Dode Zee weer naar het noorden gereden. Wat een prachtige route! Met links de bergen en rechts de Dode Zee! Ik had hier al wel een aantal keer eerder gereden, maar dat was met een reisgezelschap en een bus. Nu ben ik onderweg een aantal keer gestopt om foto’s te maken en te genieten van de prachtige natuur! Da’s dan zeer zeker het voordeel van een auto!

Maar goed, ik had terug dus een andere route en kwam niet meer langs hetzelfde benzinestation. Zondag bedacht ik nog wel ‘Ik stuur wel een keer een mail naar ANWB Visa, misschien kunnen ze er nog wat mee’. En verder had ik gewoon m’n đŸ’¶Â verlies genomen en er niet meer aan gedacht. TĂłtdat ik gisteren weer een keer m’n creditcard app opende om m’n aankopen te checken. Wat schetst m’n verbazing... De benzine reservering van 450 shekel / €118,00 was gewijzigd in een afschrijving van 106 shekel / €28,00. O oeps, blijkbaar was het een soort borg op m’n creditcard tot de betaling was gedaan. Sorry benzinepompmeneer, ik heb u valselijk beschuldigd van oplichting 😬. Dat is dus bij dezen publiekelijk rechtgezet! En sorry, ook deze negatieve ervaring is dus uiteindelijk niet negatief 😂😂

Vandaag is Vera uit Oostenrijk voor het laatst bij Aleh, morgen verlaat ze het appartement. Dat zal ook weer raar zijn, toch bijna 5 weken mee samengewoond. En dan ben je net aan de mensen gewend en dan vertrekken ze weer. Naomi uit Nederland is er inmiddels alweer bijna een week. Haha, soms begin ik gewoon in het Engels tegen haar te praten, gewoon uit gewoonte. En dan na 2 zinnen bedenk ik dat ze Nederlands kan 😊 Komende maandag komt er weer een nieuwe vrijwilliger, ene David uit Colombia. Hij heeft al eerder een jaar (!) vrijwilligerswerk gedaan in IsraĂ«l. Blijkbaar is hem dat goed bevallen. De komende weken zal er dus best wat verloop zijn qua huisgenoten. Maar ook dat zal vast wel goed komen! En wie weet, als ik het thuis straks nou heel erg saai en stil vind... kan ik altijd nog een kamer gaan verhuren 😂😂

Ik krijg gelukkig positieve berichten over m’n huis. Lieve familie gaat iedere dag langs om Siep đŸ˜» eten en aandacht te geven, voor de post, het wasmachine draait af en toe en de kranen worden af en toe doorgespoeld. Heel fijn! Het geeft me veel rust om te weten dat Siep het thuis goed doet; hem toch thuis te laten was de beste beslissing!! En gelukkig lopen er hier zoveel poezen rond dat ik er af en toe toch eentje kan aaien đŸ˜ș

Goed, m’n dienst zit er bijna op. Ik weet eigenlijk niet of er iemand anders komt, maar ik ga ervan uit dat er om 14:00 uur een wisseling van de wacht is. En dan heb ik heerlijk weekend! Twee dagen vrij, geen wekker en geen plannen en het wordt lekker ☀ zonnig weer met zo’n 24 graden. Eerst maar eens lekker uitrusten dus!

Shalom!! Tot horens weer!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Monica:
    31 oktober 2019
    Prachtige column!!!! Mooie negatieve ervaring!!!! Heerlijk!
  2. Margreet otte:
    31 oktober 2019
    fijn dat het goed verloopt daar en dat ervaring met ons deelt en nog fijne tijd
    dat het werk een zegen mag zijn van boven de foto,s zijn mooi
    vriendelijk groetjes Margreet