Helemaal ingeburgerd

12 oktober 2019 - Jeruzalem, Israël

Het is alweer bijna zondag en er is na m'n laatste blog alweer ruim een week verstreken. De tijd vliegt! Er gebeurt ook zoveel op een dag, ik kan het gewoon bijna niet bijhouden 😉. Na de nacht in het ziekenhuis heb ik zaterdag een rustige dag gehad en zondag en maandag gewerkt. Dinsdag waren we vrij omdat we een weekenddienst hadden gedraaid. En woensdag met Jom Kippoer moesten we werken omdat er toen veel personeelsleden vrij waren. Wat voor mij dan weer erg leuk was, want het was lekker druk in de klas! Sowieso vind ik de werkdagen bij Aleh geweldig! Het zijn al met al lange dagen. M'n wekker gaat om 05:45 omdat we de bus van 06:51 moeten hebben. En ik wil wel graag fatsoenlijk even ontbijten en een kop koffie drinken voor ik weg ga. De eerste dag lukte dat half, maar nu heb ik m'n draai ook daarin gevonden. Deze bizarre opsta-tijd houdt dus wel in dat ik om 21:30 naar bed ga als ik de volgende dag mag werken. Ik heb nu dus nog een uur 😃.

Dinsdag had ik dus een vrije dag en ik heb weer heel wat beleefd! 's Middags naar de Old City geweest, zo heerlijk dat ik daar inmiddels redelijk de weg weet! Ik belandde in een kerk, waar juist de voorbereidingen voor een concert bezig waren. Dus heb ik daar ruim een uur gezeten, wonderlijk bemoedigd door de liederen die gezongen werden en die ik op dat moment erg goed kon gebruiken! Bijzonder hoe God soms de dingen leidt, echt! 🙏🏻

Op weg naar huis had ik spontaan het idee om eerder uit de bus te stappen en nog even naar het Trotner Park te gaan. Dat is een prachtig park met promenade met zicht op de Old City en de wijken er omheen. Heerlijke plek! Nou, daar was dus een groep toeristen aan het zingen, zoals ook ik dat vaak heb gedaan met vakantiegroepen in Israël. Het klonk prachtig, maar het was Japans dus ik kon er niets van verstaan. En tóch verstond ik de taal van christenen, heel bijzonder! Ik werd gevraagd bij hen te komen zitten en ik heb daar een heerlijk uur gehad! Het was een groep christenen uit Japan en ze zongen allerlei lofliederen en gebeden. Kippenvel ervaring!

Woensdag was het dus Jom Kipoer (Grote Verzoendag), de heiligste dag van het joodse jaar en de belangrijkste joodse feestdag. Straten zijn dan afgesloten, kinderen spelen op straat. Toen ik dat zag moest ik denken aan wat in de Bijbel geschreven staat over het Nieuwe Jeruzalem, dat de straten van die stad gevuld zullen zijn met jongens en meisjes die op de straten spelen! (Zacharia 8:5). Op Grote Verzoendag belijdt men zijn eigen en gemeenschappelijke zonden. Meer dan een etmaal mag men niet eten of drinken. Ook mogen de orthodoxe joden geen leren schoenen dragen. Daarmee laten ze zien dat ze de heiligheid van de aarde respecteren. Inderdaad zag ik veel joden op hun sokken door de straten van Jeruzalem lopen. Bijzonder gezicht. Bijzondere toewijding ook. Ze doen iets niet halfslachtig zeg maar. Aan de ene kant kan dat mij wel tot een voorbeeld zijn, maar tegelijkertijd maakt het me ook wat triestig om te zien hoe men zó hun best doet om aan alle wetten te voldoen en goed te leven. Niet gelovende dat de Messias al geboren is en dat er al betaald ís voor iedereen die in Jezus Christus gelooft!

Het was een heerlijke werkdag woensdag! Omdat er maar één verzorger in 'mijn klas' 😃 was ben ik veel met de kinderen alleen geweest. Héérlijk! In mijn klas zitten vijf kinderen. De jongste twee van bijna drie kunnen allebei wel lopen en kenbaar maken wat ze willen, maar ze kunnen niet praten. De andere drie jongens zijn een jaar of zes en zitten allen in een rolstoel, kunnen niet praten, zelf eten of hun armen bewegen. Maar in ieder geval twee van hen begrijpen alles wat je zegt en reageren met een stralende lach als je ze maar een klein beetje aandacht geeft. Zó mooi, ze hebben echt m'n hart gestolen! 💕💕

Donderdag was de laatste werkdag van mijn huisgenoot en collega Nathaly, wiens plaats ik dus inneem. Een bijzondere ochtend, de verzorgenden gingen voor haar zingen en het was zó mooi om te zien hoe ze de kinderen er stuk voor stuk bij betrokken! Ik was zo bij de tijd om dit te filmen en dat is echt geweldig om te zien! Nathaly was er ook heel blij mee, een filmpje is toch een mooie, blijvende herinnering zeg maar. Zij heeft hier elf maanden gewoond en ook elf maanden bij Aleh gewerkt!

Gisteren was het vrijdag en dus m'n vrije dag. Omdat ik wat gezellige ontspanning nodig had ben ik naar de dierentuin in Jeruzalem geweest. Het was een hele reis om er te komen, maar dat kwam ook omdat ik eerst in de verkeerde bus zat. Het was een heerlijke dag!

En vandaag was m'n zondag. Vanmorgen de preek van vorige week zondagmorgen teruggeluisterd. Het ging over Abraham en Lot en de keuze van Lot voor het land. Bijzonder om er bij te bedenken dat dat alles zich hier in Israël heeft afgespeeld! Verder relaxed aan gedaan, vanmiddag weer naar het park gewandeld en daar de preek van vorige week zondagmiddag teruggeluisterd. Erg fijn dat dat kan!! Zaterdag is voor mij dus zondag, morgen mag ik werken en omdat Nathaly maandag vertrekt gaan we morgenavond met elkaar picknicken op een mooie plek. Morgenavond begint het Loofhuttenfeest dus rijden er weer geen bussen. Mogelijk wordt het dus picknick in het park, dat is aan te lopen.

Nou, het is deze keer meer een weekverslag geworden. Ik ben benieuwd wat de komende week me weer aan verrassingen en mooie belevenissen zal brengen!

Morgen ben ik twee weken in dit appartement, maar het voelt wel als 2 maanden. In positieve zin 😉. Ondertussen is er inderdaad bijna een uur verstreken en ga ik langzamerhand afsluiten en richting bed.

Shalom en hartelijke groet uit Jeruzalem!

Ineke

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margriet Hak:
    14 oktober 2019
    Hoi Ineke,

Fijn om mee te kunnen leven/lezen
  2. Monica:
    14 oktober 2019
    Ha Ineke, je hebt echt schrijftalent! Prachtige verhalen & mooie belevenissen! Succes & geniet van alles!