Nachtdienst in het ziekenhuis

5 oktober 2019 - Jerusalem, Israël

Het is zaterdag 5 oktober, half vier in de ochtend. Ik ben in het Hadassah Medical Center, een ziekenhuis in Jeruzalem, voor een nachtdienst. Dat was de verrassing van gisteren; tijdens ons dagje uit kwam via de groepsapp de vraag wie er dit weekend een oppasdienst kon en wilde doen in het ziekenhuis. Een aantal van de vrijwilligers had dit al eerder gedaan, voor mij was de de vraag compleet nieuw. Maar natuurlijk draai ik een dienst mee! Omdat ik deze week nog maar één dag heb gewerkt heb ik gekozen voor een nacht zodat mijn huisgenoten nu kunnen slapen. Vandaag daarom rustig aan gedaan. Vanmorgen m'n huurauto ingeleverd (dat zijn vier woorden, maar een geschiedenis van bijna 2 uur met allerlei belevenissen 😉), nog even de stad in, een goedkope koffietent gescoord☕ en met de bus weer naar huis. Die bussen, tjonge zeg, wat een gereis iedere keer. Waar je ook bent in de stad, eigenlijk moet je steeds een uur reistijd bedenken om thuis te komen. Maar precies om dat ‘nog even de stad in’ heb ik toch gekozen voor locatie Jeruzalem. We wonen een eind buiten het centrum in een appartement dat door Aleh gehuurd wordt. Buiten het centrum omdat het anders niet te betalen is. Het reizen kost een hoop tijd, maar het heeft ook wel wat. En het is een grote geduldoefening. 't Gaat me al redelijk af, ik heb al wat uren gewacht de afgelopen week, wow! En geen gestresste mensen die je opjagen. Vanmiddag dan weer wel m'n eerste sprintje getrokken om de tram te halen 😊

Vanmiddag bijna twee uur geslapen omdat ik al had bedacht dat dát deze nacht niet zou gaan lukken. Omdat het nu sabbat is rijden er geen bussen en werd ik opgepikt door een taxi die me naar het ziekenhuis zou brengen om dan degene die ik aflos weer thuis te brengen. Dus ik zat braaf om 18:25 uur buiten te wachten om op tijd te zijn voor m'n dienst van 19:00 uur. Bleek dat ik abuis was, want m'n dienst begon om 23:00 😅 Redelijk dom. Dus ik maar weer naar binnen met in m'n hoofd meteen het voordeel van nog drie uur slaap voor de boeg. Dat lukte niet, maar drie uur extra rust was ook heel welkom! Die oordoppen zijn trouwens echt perfect. In de woonkamer was het heel gezellig, maar ik heb er echt niets van meegekregen. Tip voor iedereen met slaapproblemen: oordoppen op maat laten maken bij Schoonenberg. Voor negentig euro ben je klaar! Daarnaast gebruik ik m'n slaapmasker tegen het licht, dus ik slaap hier prima! Dat ben ik echt wel heel blij om!

Maar goed. Uiteindelijk is het goedgekomen, de taxi kwam en ik was netjes op tijd in het ziekenhuis waar ik nu al een aantal uren op een kleine baby pas. Een schattig meisje met een hersenbeschadiging en o.a. problemen met haar longen. Zij woont in Aleh maar ligt nu al meer dan een week in het ziekenhuis. Er is weinig personeel nu hier, dus het is vooral in de gaten houden dat het goed blijft gaan en de verpleegkundige roepen als er iets is. Dat was net inderdaad het geval. Er ging een alarm af, de zak met sondevoeding bleek leeg te zijn dus die moest vervangen worden. Verder heeft ze veel last van slijm dus haar neus moet ik geregeld schoonvegen en af en toe komen ze haar 'leeg zuigen'. Ik zit hier dus niet voor niets en dat is wel fijn! Mooi om te kunnen doen!

Gisteren hadden we het vrijwilligersuitje. Dat was erg leuk! De vrijwilligers van de Aleh locatie in Gedera waren er ook, leuk om hun verhalen te horen. We zijn naar het Tower of David Museum geweest, super interessant! Ook nog een mooi verhaal: Toen Yochanan van Aleh bij de entree wilde betalen voor de hele groep mochten we met z'n allen gratis naar binnen! Omdat ze het werk van Aleh en wat wij als vrijwilligers doen zo mooi vinden! Mooi is dat, te merken dat ook de lokale bevolking het werk waardeert! 's Middags in de shuk (markt)  nog een leuk spel gespeeld waarbij we in twee groepen werden verdeeld en de opdracht kregen om bepaalde foto's te maken. Hilarisch! Bijvoorbeeld 'Maak een foto van een kat of een leeuw'. Tuurlijk! Normaliter stikt Jeruzalem van de katten, maar dan zie je er uiteraard niet één... Dus bij een speelgoedkraam op zoek naar een speelgoedkat en jawel, we hadden als groep gewonnen 😊

Morgen weer een rustdag. Eigenlijk vandaag dus, zaterdag. Als het goed is ben ik rond 8 uur weer thuis en kan ik eerst nog een paar uur slapen. Verder ga ik deze dag maar invullen als een zondag, is het plan. Mogelijk zoek ik het park op, dat is ongeveer een kwartier lopen. Ik moet natuurlijk wel aan m'n dagelijkse doel van 10.000 stappen komen. Dat is hier niet zo moeilijk trouwens. Vandaag was een rustige dag en dan heb ik alsnog 12.000 stappen gemaakt. Hoppa!

Naast me begint een ander baby'tje te huilen en uit het bedje van mijn patiëntje komen ook wat moeilijkere geluiden. De tijd gaat ook wel weer snel, over drie uur word ik alweer afgelost. De uren van deze nacht kan ik op een andere dag inwisselen voor vrije tijd, dus dat is wel fijn!

Ik ga nog even wat Hebreeuwse woorden leren 😊

Laila tov! Goede nacht!

1. Wilna:
    5 oktober 2019
    Wat maak je mooie en bijzondere dingen mee!
    En wat heerlijk om het door jouw gezellige verhalen een
    beetje mee te maken.😊👍
  2. Plonia Slurink:
    5 oktober 2019
    Ohh wat leuk om je verhaal te lezen !!
    Geniet van de mooie momenten 😉
    Groetjes Shalom
  3. Liza:
    6 oktober 2019
    Wat super leuk om al je levendige verhalen te lezen Ien! Je bent een topper! XXXX