De eerste dag in het beloofde land!

26 september 2019 - Jaffa, Israël

Zo, inmiddels ben ik ruim een hele dag in Israël. Gisteren een prima reisdag gehad, alles ging zeer voorspoedig! Ruim op tijd op het vliegveld, nog rustig een bakkie kunnen doen met m'n schoonzus die me wegbracht, super! Eindhoven is inderdaad een verademing vergeleken met Schiphol, geen enkele vraag gehad bij de security. Dat is wel anders als je met El-Al via Schiphol vliegt zeg! Voortaan Eindhoven als het aan mij ligt. Minder stresserig, afgezien dan van het feit dat vanaf huis met het OV naar Eindhoven Airport reizen drie keer langer duurt dan naar Schiphol.

Na de paspoortcontrole op Ben Gurion Airport en het ophalen van m'n koffer die gelukkig op de band lag kon ik de huurauto halen. Dan moet je eerst de balie van het verhuurbedrijf zien te vinden op zo'n vliegveld. Maar gelukkig lopen er genoeg mannetjes met uniformen en geweren die heel serieus kijken, dus daar kun je alles aan vragen. En yep, ook gelukt! Kreeg een automaat mee, daar had ik nog nooit in gereden dus ik moest eerst even een cursus krijgen 😆. Na de cursus van 2,5 minuut was ik geslaagd en kon ik op weg naar Jaffa. Lang leve de offline kaarten functie in Google Maps, werkt prima! Thuis met wifi de kaart van Israël gedownload, werkt perfect in de vliegtuigmodus. Uiteindelijk was ik pas tegen half 10 in het appartement en kon ik nog heerlijk relaxen met de meegebrachte Pickwick thee!

Vandaag had ik een dagje Jaffa Old City bedacht. In maart 2018 hier ook geweest en dat lonkte wel naar een wat langer bezoek. Wat een heerlijke dag! Warm, dat wel, maar een heerlijke wind aan de zee. Redelijk rustig aan gedaan, oude plekjes opgezocht en leuke herinneringen weer nieuw leven ingeblazen. Vandaag kwam ik ook het huis van Simon de lederbereider tegen. De apostel Petrus kreeg hier het visioen van het laken met de reine en onreine dieren. Die geschiedenis staat in de Bijbel in Handelingen 10, waar de stad Jaffa overigens Joppe genoemd wordt. Jaffa (Jafo in de Bijbel, Yafo op de huidige landkaart) is trouwens ook de stad waar de profeet Jona naar toe vluchtte in plaats van naar Nineve te gaan. Dat bedenkend geeft het toch een diepere betekenis om zo een dag door de oude straatjes te dwalen. Rijke geschiedenis!

Alleen reizen heeft veel voordelen heb ik al ontdekt. O nee, dat wist ik al 😉. Je hebt heel veel tijd om leuke gesprekjes aan te knopen en als je koffie wilt is dat zo gepiept. Minder prikkels, eigen dagindeling. Zag heel wat groepen voorbij schuiven vandaag en heb mezelf een paar keer betrapt op de gedachte 'O, wat heerlijk dat ik hier in m'n uppie mag lopen en niet aan tijden en stress gebonden ben'... Maar, wie weet laat ik me toch nog weer eens overhalen voor een groepsreis 🤪.

Vanmiddag nog even heerlijk gezwommen in de Middellandse Zee. Perfect plekje trouwens, waar ik logeer. Twee minuten lopen en ik lig in zee, echt super! Toch is twee nachten hier ook prima, morgen rond de middag hoop ik naar Jeruzalem te rijden! Zojuist afgestemd dat ik daar rond vier uur 's middags hoop aan te komen. Voor drie nachten een appartement gehuurd binnen de stadsmuren in de Joodse wijk. Ben benieuwd!! Alleen de auto ergens buiten de muur zien te parkeren en dan met m'n koffer de Zion Gate door. Nice! Vóór de aanvang van de sabbat hoop ik dus in Jeruzalem te zijn.

Vandaag ook nog weer wat meer info gekregen over het vrijwilligersuitje volgende week donderdag; die plannen lopen ondertussen ook door.

Ik vind het erg leuk om te weten dat er volop meegelezen wordt! Nu heb ik nog een hoop vrije tijd en lukt het me 's avonds wel om een verhaal te tikken. Ben benieuwd of dat na zondag ook nog zo is. Erg fijn ook dat ik deze dagen eerst kan ontspannen na een hectische periode thuis en waarschijnlijk pittige eerste weken als het werk bij Aleh start. Ben voor nu in ieder geval erg dankbaar dat het allemaal zo voorspoedig verloopt!

Nou, dit tik ik op m'n laptop omdat dat nu eenmaal beter typt dan m'n telefoon. Dus als ik dit verhaal gedeeld heb zal ik ook nog wat foto's toevoegen. O ja, en wat smiley's, want dat heb ik op de laptop nog niet kunnen vinden 😊. O trouwens, ik bedenk net dat de tijd ook echt voorbij kruipt. 21:41 aldus de laptop.... tot ik op m'n horloge kijk en zie dat het een uur later is ;-) De laptop geeft de Nederlandse tijd dus nog aan, oepsie. Afronden en pitten!

Slaap lekker en tot de volgende keer! 👋🏻👋🏻😃

1. Elianne:
    26 september 2019
    Fijn dat de reis zo voorspoedig is gegaan! Geniet maar lekker van je daagjes vrij voordat je aan het werk moet (mag ;)) daar!
  2. Gerdien Verheij:
    27 september 2019
    Ha Ineke,

Ik krijg al helemaal zin om ook naar Israël te gaan. dat duurt nog even. Ik zit nu op mijn werk. Je hebt nu eenmaal luxe paarden en werkpaarden:-). Goede tijd verder! Je geniet zichtbaar! Fijn!!!
  3. Monica:
    27 september 2019
    Ha Ineke,
    Fijn dat je zo geniet!
    Ik geniet van de verhalen. Erg mooi en haast vertouwd die bekende plaatsen!
    Geniet nog even!