Gearriveerd in het vrijwilligershuis!

30 september 2019 - Jerusalem, Israël

Boker tov, goedemorgen allemaal!

De afgelopen dagen heb ik heel wat mogen beleven, tjoh! Van politieaanhouding op vrijdagavond tot Israëlische pubers die gisterenmiddag hun pompoenpitten met me deelden, hoe leuk! Het is alweer een paar dagen geleden sinds de vorige blog, ben nu serieus het besef van de dagen al volledig kwijt. Maar dat komt ook doordat de zaterdag hier de rustdag is en de zondag een gewone werkdag. Daarbij moest ik gisteren, op zondag dus, verhuizen van mijn gehuurde appartement naar het vrijwilligersappartement van Aleh. Ik had het appartement geboekt t/m maandagochtend, maar de hostess had de laatste nacht dubbel geboekt. Ik vond het niet heel erg omdat ik wist dat er in het huis van Aleh al een plekje voor me was én het scheelde me heel wat shekels (de munteenheid van Israël). Over geld gesproken, het leven is hier erg duur. Ik moet overal zelf voor zorgen, van toiletpapier tot eten toe. Alleen op de dagen dat ik werk krijg ik lunch bij Aleh. Dat wist ik van tevoren, maar ik wist niet dat de boodschappen hier zo duur zijn. Voor een halve liter yoghurt betaalde ik omgerekend 5 euro! Ik moet er ook nog achter zien te komen welke winkeltjes redelijk betaalbaar zijn. Over een paar dagen krijg ik nog salaris van 3 weken in september, daarna 2 maanden niets. Dat zal wel raar zijn!

Nou, ik had dus een auto gehuurd vanaf het vliegveld. Ideaal, kon mooi zelf naar Jaffa rijden. Alleen toen ik vrijdagmorgen wilde vertrekken naar Jeruzalem was de accu van de auto leeg. Ai ai, even een halve minuut gebaald en toen aan een paar mannen gevraagd of ze me wilden helpen. Ik ben meestal wel van het zelf oplossen, maar in dit geval moest ik wel hulp vragen 😉. Al met al duurde dat wel even, er werden steeds meer mannen opgetrommeld, tot uiteindelijk iemand verscheen die wel wist hoe de startkabels vastgemaakt moesten worden.... Dus de auto deed het weer! Ik helemaal blij en nadat die even gedraaid had dacht ik: 'Mooi, die doet het weer. Koffer er in en gaan.' En hop, ik draai de motor uit. Oepsie..... dat had ik natuurlijk niet moeten doen want vervolgens ging 'ie niet meer aan... Toen ben ik in het Hebreeuws wel even uitgelachen 😂 en moesten ze me opnieuw helpen. Goed, probleem opgelost en richting Jeruzalem. Dat ging prima, erg leuk om hier zelf te rijden. Wat een chaos in Jeruzalem, heerlijk! Gewoon doordouwen en toeteren en je komt er wel, aanpassen aan de lokale bevolking zeg maar 😃. Ik weet nu zelfs een klein parkeerplaatsje tussen de Jaffa Gate en de Zion Gate waar eigenlijk altijd wel plaats is. Wel een stukje lopen, maar dat geeft niet. Je loopt hier heel wat af, ik bedacht dat het wel logisch is dat ik amper dikke Israëliërs zie. Chips, koekjes en snoepgoed zijn niet te betalen en ze lopen hier wat af met alle trappetjes, steile straatjes enz. Anyway, no fitness needed! Misschien dat ik hier die 5 kilo kwijtraak die ik nog kwijt wil 🤣.

Vrijdag was dus een reisdag maar ik kon de aanvang van de shabbat bij de klaagmuur meemaken. Zaterdag heerlijk op m'n gemak door Jeruzalem gestruind, een feestje, zo ontspannen! Helaas eindigde de dag wat minder ontspannen.... Ik bedacht 's avonds rond 8 uur alvast wat dingen in m'n auto te zetten en de motor even te checken omdat ik het toch niet vertrouwde. Nou, m'n voorgevoel was juist, de accu was dus weer leeg helaas. Toen baalde ik wel echt 😤! Uiteindelijk heeft het me €70,- aan belkosten en 3,5 uur gekost voordat ik een nieuwe auto had. Dag ontspannen zaterdagavond. Maar gelukkig kwam ik er zaterdagavond achter en niet zondagmorgen toen ik moest verhuizen. En het voordeel van zulke dingen is dat je ook wel creatief wordt in het vinden van oplossingen! Deze auto heb ik t/m vrijdagmorgen, ideaal! Er rijdt hier namelijk een paar dagen geen OV omdat het hier momenteel Rosj Hasjana is, Joods Nieuwjaar. Het jaar 5780 volgens de Joodse jaartelling is gestart. Wil je meer weten over hoe dit feest gevierd wordt, kijk dan op https://www.jodendom-online.nl. Wat ik er nu van meekrijg is vooral dat er geen OV rijdt, de winkels dicht zijn, behalve de Arabische en er heel wat straten afgezet zijn. Vanavond via Aleh uitgenodigd bij een Joodse familie thuis voor een maaltijd, ben benieuwd!

Gisteren voor het eerst bij Aleh geweest, ik kon daar de sleutel ophalen bij de andere vrijwilligers die aan het werk waren. Het was lunchtijd dus ik heb meteen met wat mensen kennisgemaakt en meegekeken. Vandaag en morgen ben ik nog vrij, woensdag wordt mijn eerste werkdag! De starttijd is half 8 en om half 2 kun je lunchen. De eindtijd weet ik nog niet precies. Dat betekent vanaf woensdag dus vroeg op aangezien we rond half 7 de bus moeten nemen. Dat zal ook best even wennen zijn! Gisteren dus in het appartement geïnstalleerd, een kastje en een aantal planken toebedeeld gekregen. Alles past! Het is wel echt wennen om met 5 andere mensen samen te wonen zeg. Daar zag ik ook het meest tegenop. Ik moet dus even m'n plekje zien te vinden, maar dat komt vast goed. Ben trouwens wel echt in een studentenflat beland. Pffff, overal etensresten en zooi. Vanmorgen eerst maar eens de keuken flink geschrobd zodat ik ook m'n eten op het aanrecht durf te leggen haha. Ach, weet je, ik merk wel dat ik al steeds makkelijker word. Ik heb m'n eigen spulletjes, heb m'n eigen bestek al geconfisqueerd en een dweil gekocht en tot vaatdoekjes geknipt. Ik red me wel :-) In de koelkast heb ik de groentelade en een plank, ideaal.

Vandaag houd ik een soort van rustdag. Ik heb mezelf al nuttig gemaakt door het wasmachine met huiswas aan te zetten, de overige vrijwilligers zijn werken. En de zondag is er deze week bij ingeschoten, dus ik kan de kerkdiensten nog terugluisteren. De wifi werkt hier gelukkig heel goed! De andere vrijwilligers zijn Grace uit Hongkong, Hayato uit Japan, Vera uit Oostenrijk, Natalie uit Colombia en Joy uit Nederland! Ik slaap bij Vera en Joy op de kamer, dus kan ook af en toe Nederlands praten, handig ;-) Op dit moment zijn Grace en Hayato uit logeren / paar nachten weg, Vera, Natalie en Joy zijn werken en we hebben voor 2 nachten logés uit Taiwan. Zij hebben 3 maanden bij Aleh Negev gewerkt en op doorreis naar het vliegveld kunnen ze hier overnachten. Er wordt ook van alles gebrouwd hier, de Taiwanese meiden hebben net een potje rijst met knoflook, uien, wortel en wat al niet meer gekookt. Ruikt goed! Dat zijn dus wel de prikkels waar ik even aan moet wennen. Etende, smakkende mensen, geuren, geluiden, geen privacy. Maar ach, in mijn hoofd heb ik de escape van booking.com en lang leve m'n op maat gemaakte oordoppen ;-) Goede test voor m'n aanpassingsvermogen. Als deze 2 maanden me lukken is dat zeker een overwinning voor mezelf! Ik heb er nog steeds vertrouwen in!

Ik ga eens buiten kijken en op zoek naar wasmiddel en groenten. Lijkt me een haalbaar doel voor vandaag ;-)

Lehietra'ot, tot ziens! 👋🏻

Groetjes vanuit Jeruzalem!

1. Martine en Kees Van Dieren:
    30 september 2019
    Geweldig! Ik zit met een glimlach op m'n gezicht je verhaal te lezen. Je bent een topper en we hebben er alle vertrouwen in dat je het wel redt, ook al moet je soms ff uit je comfortzone. Chapeau
  2. Dineke:
    30 september 2019
    🤣🤣 hilarisch hoe je schrijft. Als je het leest is het net alsof je erbij bent.
    En wat schattig, dat katje..
  3. Erica:
    30 september 2019
    🙈 Een hele overwinning als je dit gaat redden 😁 Maar ja, wat zijn nou 2 maanden 😉. Komt vast goed, succes!
  4. Esther Groenendijk:
    30 september 2019
    Haha tja auto en vrouwen.... Vind het knap hoor dat je je zo goed red! Leuk om te lezen, nooit in Israël geweest maar ik kan het me zo allemaal voorstellen. Veel plezier nog en werkse 😉
  5. Elianne:
    30 september 2019
    Super leuk dat je ons zo op de hoogte houdt van al je avonturen! Nog maar een paar dagen in Israël en al zoveel beleefd! Dan is het leventje in Nederland maar gewoontjes. Geniet nog maar van je laatste vrije dag morgen en woensdag lekker aan t werk.
  6. Rachel Peekstok:
    1 oktober 2019
    Geniaal🤣🤣 Heerlijk hoe je het schrijft zie het helemaal voor me😘
  7. Betsie:
    1 oktober 2019
    Geweldig Ineke!!! Je doet het toch maar super!!! 💪🏼👍🏼
  8. Caroline:
    2 oktober 2019
    Ha Ineke,
    In het kerkblad las ik over je blog.
    Super leuk om zo over je belevenissen te lezen. Benieuwd hoe je 2e werkdag is geweest vandaag 😉 groetjes!!