Nog 5 dagen

19 september 2019 - Nederland, Nederland

Nou, de laatste voorbereidingen zijn nu echt in gang gezet! Morgen nog een halve dag werken, dus volop bezig met de laatste taken, overdracht enz. Dat voelt wel heel raar, afronden en overdragen alsof je niet meer terug komt terwijl je ook wel weet dat het maar voor tijdelijk is.

Buiten de werkuren om nog druk bezig met het regelen van allerlei kleine dingen. Iedere dag schieten er wel een paar dingen door m’n hoofd wat nog moet. O ja, sleutels bij laten maken, o ja, medicijnpaspoort, zorgverzekering nog even checken enz. enz.

De tuin begint er al aardig kaal uit te zien met gesnoeide rozenstruiken en vlinderstruik. Al met al beste klussen allemaal. Eerlijk gezegd zijn deze weken best pittig met alles wat er gebeurt. Maar, ik kan gelukkig ook nog wel ontspannen en ik vertrouw er op dat alles goedkomt! Voor de periode in Israël ben ik ook echt niet zenuwachtig of bezorgd of zo. Dat komt vast goed, er wordt voor me gezorgd!

Gisteren bedacht ik dat een wegenkaart van Israël wel handig is om te hebben aangezien ik de eerste week een auto heb gehuurd. Besteld via internet en vanavond had ik ‘m. Super!

Inmiddels heb ik ook al wat meer concrete informatie over de eerste dagen! Ik heb dus een auto gehuurd vanaf het vliegveld in Tel Aviv en kar dan daarvandaan naar Jaffa. De eerste twee nachten heb ik in Jaffa een hotel geboekt, heerlijk! Ben er één keer eerder geweest en kijk er erg naar uit om daar op eigen gelegenheid lekker rond te struinen. Ergens in de loop van volgende week vrijdag rijd ik dan naar Jeruzalem, waar ik drie nachten een hotel geboekt heb, binnen de stadsmuren van het oude Jeruzalem, in de joodse wijk! Hoe leuk is dat!

In principe zou ik vanaf zondag in het vrijwilligersappartement kunnen slapen. Maar dan heb ik het hotel nog geboekt dus dat moet ik nog even precies afstemmen. Maandag en dinsdag heb ik nog de hele dag vrij omdat het Nieuwjaar (Rosh HaSjana) is.

En... de eerste uitnodiging van Aleh heb ik al gekregen! Namelijk een maaltijd op maandagavond (Nieuwjaarsavond) samen met een andere vrijwilliger bij lokale bevolking thuis! Dat zal dus meteen ongeveer mijn eerste Aleh-gerelateerde kennismaking zijn! Heel bijzonder, ben erg benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen. Hier in Nederland zou ik echt nooit zomaar bij wildvreemden gaan eten en zeer zeker een excuus hebben om dat niet te hoeven doen 😂 Maar hé, ik ga het gewoon allemaal meemaken daar en laat me verrassen!

Van maandag op dinsdag zal ik dan sowieso in het appartement overnachten. Dinsdag 1 oktober is dus weer een vrije dag en mijn eerste werkdag zal woensdag 2 oktober zijn. Dan kan ik ‘s ochtends met de bus met de andere vrijwilligers meereizen, weet ik ook meteen hoe dat werkt.

Tot nu toe loopt alles dus best voorspoedig en kan ik tussendoor gelukkig ook nog wel ontspannen. Vanaf morgenavond nog een paar gezellige avonden en dagen voor de boeg! Zondag voorlopig de laatste keer in de kerk, dat zal wel raar zijn. En dan maandag en dinsdag de koffer en rugtas inpakken, wasjes draaien en m’n huis opruimen.

Tot de volgende keer! Ik ga die wegenkaart eens even bekijken!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monica:
    20 september 2019
    Succes met de laatste voorbereidingen! Ik vind het nu al leuk je verslag te lezen!!